Geoblog.pl    dargur    Podróże    Republika Południowej Afryki 2006    Hermanus
2006

Hermanus

Republika Południowej Afryki
Republika Południowej Afryki, Hermanus

Wszystkich niezorientowanych chciałbym poinformować, że Przylądek Dobrej Nadziei wcale nie jest najbardziej na południe wysuniętym punktem Afryki. Około 150 km na wschód, ale i 55 na południe znajduje się Przylądek Igielny - Cabo Agulhas. Jest to punkt, gdzie umownie stykają się dwa oceany: Indyjski i Atlantyk. Odwiedziliśmy go w drodze z Knysna do Kapsztadu.
Cape of Good Hope znany jest wśród żeglarzy, jako Przylądek Ciepłych Gaci - bo płynąc do Europy trzeba było po jego minięciu pochować letnie ciuchy, i odwrotnie - kierując się w kierunku przeciwnym zimowe. Wynika to z wpływu na klimat prądów: ciepłego na Oceanie Indyjskim i zimnego po stronie atlantyckiej. Różnica w temperaturze wody jest znacząca.

Kolejnym punktem programu było miasteczko Hermanus. Położone ono jest na brzegu dużej, płytkiej zatoki. Najważniejsze jest to, że w zatoce tej znajdują schronienie samice wielorybów z młodymi. Nie muszą tutaj obawiać się ataków orek. Żyją tam do czasu, gdy młode są już wystarczająco duże, aby w miarę bezpiecznie pływać w otwartym oceanie. Podpływają tak blisko brzegu, że można je obserwować siedząc wygodnie w fotelu w pokoju hotelowym. Jednak kilku z nas zdecydowało się popłynąć na spotkanie z tymi ogromnymi ssakami z bezpośredniej odległości. Oj, warto było...